Що означає термін "метавсесвіт"?
Слово "метавсесвіт" — переклад англійського слова "metaverse". Воно складається з двох частин: "meta" — грецьке слово, що означає "за межами", та англійського слова "universe" — "всесвіт".
Хоча це комплексне і багатозначне поняття, зазвичай під ним мають на увазі кілька основних компонентів: тривимірний цифровий простір, у якому використовують такі технології, як віртуальна (VR) або доповнена реальність (AR), блокчейн і NFT, а також штучний інтелект.
У масовому уявленні метавсесвіти — це нове покоління інтернет-платформ: самодостатні світи, користувачі яких зможуть у них працювати, відпочивати, навчатися та здійснювати будь-які інші справи. Кожен із таких світів може мати свої функції та особливості.
Які основні атрибути метавсесвіту?
Основні характеристики сучасного цифрового світу можна знайти в есе топ-менеджера Amazon Studios Меттью Болла під назвою "Метавсесвіт: що це, де його знайти і хто його побудував" (The Metaverse: What It Is, Where to Find it, and Who Will Build It).
У своїй роботі Болл перерахував принципи, на яких будуватимуть метавсесвіти в найближчому майбутньому:
1. Сталість. Метавсесвіт не можна поставити на паузу або перезавантажити. Він існує в режимі реального часу, незалежно від зовнішніх чинників.
2. Синхронність . Метавсесвіт існує послідовно. Це життєвий досвід, який охоплює і реальний світ, і віртуальний простір.
3. Доступність . Віртуальна реальність не повинна мати жодних обмежень для її учасників. Кожен може бути частиною того, що відбувається.
4. Сумісність . Має бути прямий обмін даними, цифровими активами і предметами між різними віртуальними світами. Наприклад, скін зброї в Counter-Strike можна використати для прикрашання зброї в Fortnite або подарувати другу в Facebook.
5. Замкнута економіка . Учасники метавсесвітів можуть створювати, володіти, інвестувати, продавати та отримувати винагороди за широкий спектр віртуальних послуг, які становлять цінність для інших учасників.
Метавсесвіт — це гра?
Коротка відповідь: ні. Головна функція ігор — розвага, а користувачі, за рідкісними винятками, швидше витрачають на них гроші, а не заробляють.
Мета метавсесвіту — створити нові способи взаємодії між людьми і перенести реальне життя в цифрову форму. Сюди входять такі аспекти, як соціалізація, культура, економіка і суспільна сфера.
У світі метавсесвіту немає єдиного оповідання і набору механік, які призначає розробник. Швидше, це "пісочниця", в якій простір створюють самі користувачі. Вони ж самостійно вибирають, чим займатися. Це можуть бути й ігри, але не тільки: спілкування, створення цифрових товарів і предметів мистецтва, "будівництво", подорожі або щось іще.
Який стосунок NFT і криптовалюти мають до метавсесвітів?
Концепція метавсесвітів передбачає, що для її користувачів існуватимуть необмежені можливості для монетизації свого віртуального життя.
Головний елемент, який лежить в основі економіки віртуального світу — невзаємозамінні токени (NFT). Вони слугують правами власності на будь-які цифрові предмети і майно, які створюють користувачі.
Розробники не можуть забрати NFT або видалити з профілю учасника, оскільки він перебуває в блокчейні. Крім того, токени не обмежені рамками програми і дають можливість передавати цінне майно між різними метавсесвітами.
Самі "аватари" користувачів теж можуть бути прив’язані до NFT, а не до профілю застосунку, через що їх неможливо вкрасти, скопіювати або видалити.
Криптовалюти ж виступають як внутрішня "валюта" метавсесвітів і теж мають усі властивості "цифрової власності".
Марк Цукерберг теж створює метавсесвіт?
У 2021 році гігант цифрової економіки, Facebook, провів ребрендинг і став Meta. Засновник компанії Марк Цукерберг заявив, що тепер саме метавсесвіт є головним проєктом корпорації, а не соціальні мережі.
Цифровий світ Meta назвали Horizon Worlds. Він працює за допомогою VR- і AR-гарнітур і згодом стане доступним на різних пристроях, включно з ПК, ігровими консолями і навіть телефонами.
Сам Цукерберг описав світ метавсесвіту як "інтернет, у якому ви перебуваєте, а не просто дивитеся на нього".
Як влаштований метавсесвіт Horizon Worlds?
У грудні 2021 року Meta відкрила бета-доступ до свого цифрового світу для жителів США і Канади.
Платформа дає можливість користувачам взаємодіяти один з одним, переміщатися віртуальним простором, брати участь у заходах, а також створювати об’єкти і навіть світи. Останні являють собою обмежені простори з різними функціями — наприклад, зал для заняття йогою, робочий офіс, кав’ярню або красивий природний об’єкт для медитацій.
Презентація можливостей метавсесвіту Meta. Дані: YouTube-канал Meta.
Додаток має компоненти VR-будівництва, включно з кодовими блоками, звуками та анімаційними ефектами. Приєднатися до Horizon Worlds можна за допомогою шолома і гарнітури Oculus Quest та облікового запису Facebook.
Цифровий світ інтегрований з іншими метавсесвітами, що мають певні функції: Horizon Workrooms — платформою для коворкінгу, і Horizon Venues — майданчиком для онлайн-заходів і концертів.
Як заявили в самій Meta в середині лютого 2022-го, в Horizon Worlds побудовано вже понад 10 тисяч віртуальних світів, а щомісячна база активних користувачів сягнула 300 тисяч осіб.
Будь-який користувач зможе монетизувати свою діяльність у Horizon Worlds за допомогою NFT. У Meta ж планують заробляти на комісіях із продажів токенів. Щоправда, компанію розкритикували за занадто високі тарифи.
Meta також розглядає можливість емісії власного токена як аналога "грошей" у метавсесвіті.
Які ще є метавсесвіти?
Сьогодні на ринку криптовалют є відразу кілька проектів, націлених на створення метавсесвітів:
1. Otherside. Цифровий світ з елементами гейміфікації, розробкою якого займається Yuga Labs, що створила знамениті колекції NFT — Bored Ape Yacht Club і Mutant Ape Yacht Club. Метавсесвіт запустили навесні 2022 року, його нативним токеном є ApeCoin (APE).
2. The Sandbox. Віртуальний простір у жанрі пісочниці. У цьому метавсесвіті користувачі володіють ділянкою "землі", яка є невзаємозамінним токеном, і можуть будувати на ній будь-які цифрові об’єкти. Нативний токен проєкту — SAND.
3. Axie Infinity. Популярна блокчейн-гра з механіками "Покемона": користувачі Axie Infinity "ростять" і покращують власних істот, між якими влаштовують бої. Також гравці можуть отримувати пасивний дохід зі здачі своїх істот "в оренду". Розробники Axie Inifinity працюють над проєктом "віртуальної землі": її власники зможуть купувати ділянки і будувати на них, збирати ресурси, об’єднуватися і битися за територію. Нативна монета проєкту — AXS.
4. Decentraland. Один з найстаріших проєктів метавсесвіту, в якому також можна купувати цифрову землю і зводити на ній об’єкти, а також створювати предмети. Земельні ділянки також реалізовані у формі NFT. Побудовані об’єкти є інтерактивними, їх можна монетизувати. У Decentraland є своя криптовалюта — MANA
Як розвивають метавсесвіти?
По-перше, у цифрові світи активно інвестують. Особливо розвивається напрямок "цифрової нерухомості": у віртуальні ділянки в The Sandbox уже інвестують великі банки, а Вілл Сміт і The Weeknd придбали землю в метавсесвіті Everyrealm. Купити землю в метавсесвіті може будь-який користувач на внутрішніх маркетплейсах. Нативні криптовалюти проєктів активно торгуються на ринку криптовалют і займають на ньому провідні позиції.
Великі компанії дедалі активніше беруть участь у метавсесвітах. Так, навесні 2022 року в Decentraland відбувся тиждень моди, у якому взяло участь чимало відомих брендів, зокрема Dolce & Gabbana і Tommy Hilfiger. А провідний виробник косметики Estee Lauder рекламував на ньому нові продукти.
Платіжна компанія Mastercard подала заявки на 15 торгових марок, пов’язаних із метавсесвітами і криптовалютами. McDonald’s реєструє патент, згідно з яким мережа планує відкрити ресторани в метавсесвітах і продавати в них їжу у формі NFT.
Корпорації вкладають великі суми у створення метавсесвітів. Зокрема, великий розробник ігор Epic Games залучив одразу $2 млрд на створення розважальних віртуальних світів "для всієї родини". Він реалізує проєкт у співпраці з Sony і LEGO.
А в Південній Кореї метавсесвіт зробили національним проектом і виділили на його розробку $186 млн з державного бюджету.
Різні організації відкривають свої представництва у віртуальних світах: наприклад, такі офіси є у банку JPMorgan і крипторегулятора Дубая.
За оцінками Citibank, до 2030 року розмір ринку метавсесвітів досягне $13 трлн, а кількість їхніх користувачів — 5 млрд осіб.