Доповнена реальність (AR) — це технологія, яка збагачує сприйняття користувача і надає живий погляд на реальний світ за допомогою цифрової інформації, прагнучи розширити його шляхом додавання зображень, звуку, відео та інших віртуальних деталей.
Мета доповненої реальності — доповнити середовище і дозволити віртуальним елементам взаємодіяти з реальними об’єктами, створюючи певні смисли. В доповненій реальності інформативно спроектоване віртуальне середовище співіснує з реальним, надаючи додаткові дані про реальний світ. Як же працює доповнена реальність?
Найчастіше для створення доповненої реальності не потрібне спеціальне обладнання, її зазвичай генерують звичайні пристрої, переважно камери смартфонів. Віртуальні тривимірні (3D) об’єкти та середовища накладаються системами доповненої реальності на об’єкти реального світу в режимі реального часу на основі їхніх геометричних співвідношень, оскільки системи розраховують положення та орієнтацію об’єктів відносно інших.
Сьогодні технологія доповненої реальності зазвичай доповнюється технологіями мобільного зв’язку, такими як GPS, 3G, 4G і дистанційне зондування. Комбіноване зображення зазвичай проектується на мобільні екрани, окуляри доповненої реальності та інші пристрої.
Прикладами систем доповненої реальності є ті, що використовуються у фотографії та редагуванні, як-от фільтри Snapchat, віртуальні гардеробні, додатки для декорування інтер’єру, як-от мобільний додаток IKEA, а також віртуальні поля битв та ігри, як-от Pokémon Go від Nintendo. Крім того, AR також широко використовується в маркетингу, медицині та охороні здоров’я.
Що таке віртуальна реальність?
Віртуальна реальність (VR) — це технологія і метод, який регенерує 3D-цифрові зображення і відео для створення реального візуального досвіду для користувачів. Як же працює віртуальна реальність?
Мета VR — створити ілюзію занурення в 3D-цифрове середовище в натуральну величину. Для створення 3D-зображень і відео, значна частина яких відтворює реальний або уявний світ, системи VR зазвичай використовують комп’ютерний зір і вдосконалену графіку, які додають глибину і відтворюють масштаб і відстань між статичними двовимірними (2D) зображеннями. Все це разом покликане замінити реальне середовище на симульоване, створюючи ефект занурення, коли ви відчуваєте себе частиною конкретного цифрового середовища, створеного комп’ютером, яке ви переглядаєте.
Щоб досліджувати та контролювати 3D-середовища, користувачі використовують комп’ютери та сенсорні пристрої, такі як VR-гарнітури та рукавички. Завдяки спеціальним лінзам у VR-гарнітурі та контролерам, які мають сенсори, користувачі можуть відчувати віртуальний контент і взаємодіяти з ним так само природно, як і в реальному світі.
Деякі сучасні VR-пристрої є більш досконалими, ніж 3D. Вони мають функції відстеження в реальному часі, які дозволяють використовувати віртуальну реальність у дослідженнях і дають змогу користувачам відчувати своє VR-середовище за допомогою всіх п’яти органів чуття людини.
Приклади VR включають розважальні програми, зокрема відеоігри, освітні програми, такі як навчання в класі, і бізнес-додатки, які зазвичай використовуються для віртуальних зустрічей.
Доповнена реальність проти віртуальної реальності
Хоча і доповнена, і віртуальна реальність призначені для надання користувачам змодельованого комп’ютерного 3D-досвіду, кожна технологія є унікальною і має різні варіанти використання. То в чому ж основна відмінність між AR і VR?
Важлива відмінність між ними полягає в тому, що VR прагне замінити реальний світ аж до повного занурення, тоді як AR намагається додати віртуальний, проектуючи цифрову інформацію на навколишнє середовище, яке вже бачать користувачі.
Крім того, оскільки VR прагне до повного занурення, пристрої повинні відключати користувачів від реального світу, блокуючи їхнє поле зору, щоб натомість представити VR-контент. Таким чином, VR найкраще досліджувати за допомогою спеціального обладнання, такого як VR-гарнітура або рукавички. У той же час, використовувати AR у двовимірному (2D) і тривимірному середовищі можна дуже легко, наприклад, на смартфоні.
Переваги та недоліки доповненої реальності
AR може допомогти створити абсолютно новий, інтерактивний досвід для користувачів, і, як і будь-яка технологія, AR має свої плюси і мінуси, які зазвичай порівнюють з VR.
Однією з головних переваг доповненої реальності є те, що вона є чудовим освітнім інструментом, який може забезпечити багатий контент і контекст. Доповнена реальність має потенціал підвищити рівень знань та обізнаності користувачів, надаючи їм розширений досвід. Вона пропонує персоналізоване навчання, стимулюючи процес навчання. Завдяки технології доповненої реальності користувачі можуть обмінюватися досвідом з іншими в режимі реального часу на великих відстанях.
Серед інших переваг технології — простота використання додатків, оскільки на системи доповненої реальності зазвичай менше впливають обмеження, пов’язані з пристроями. AR надає більше свободи користувачам смартфонів і більше можливостей для AR-розробників і маркетологів, оскільки відпадає потреба в дисплеї, що монтується на голову.
Користувачам потрібно лише навести камеру на об’єкт, і додаток доповненої реальності покаже, що він робить з цим об’єктом. Тим не менш, для створення об’єктів високої роздільної здатності та реалістичності все ще потрібна висока пропускна здатність для отримання високоякісних вражень.
Крім того, великою перевагою доповненої реальності є те, що зараз вона використовується в найрізноманітніших сферах, таких як ігри, маркетинг, освіта та охорона здоров’я, і має безліч додатків для тренінгів, навчання, навігації, дизайну та розваг (Snapchat, Google Lens, IKEA Place і т.д.). Однак відсутність конфіденційності та безпеки є основним недоліком доповненої реальності. Це може серйозно вплинути на загальний принцип доповненої реальності.
Серед інших недоліків — низький рівень впровадження та застосування у повсякденному житті. Поточні обмеження 3D-систем, які створюють і підтримують 3D-візуалізацію, особливо в режимі реального часу, сповільнюють поширення технології доповненої реальності. Розробляти, впроваджувати та підтримувати проекти на основі технології доповненої реальності та їхні додатки все ще складно і досить дорого.
Варто зазначити, що надмірне захоплення доповненою реальністю може спричинити проблеми зі здоров’ям. Занадто часте та інтенсивне використання доповненої реальності може призвести до серйозних небезпек для здоров’я, таких як проблеми з очима, ожиріння, психічні розлади тощо.
Переваги та недоліки віртуальної реальності
Віртуальна реальність має низку переваг, і впровадження цієї технології вже позитивно вплинуло на різні сфери.
Перш за все, VR допомагає створити реалістичний світ, щоб користувачі могли досліджувати та експериментувати з інтерактивним штучним середовищем. VR є більш захоплюючою, ніж AR, з точки зору занурення та віртуального відчуття присутності. Вона дає користувачам, які грають в ігри або дивляться відео, враження, що вони насправді перебувають в іншому світі.
Однією з найважливіших переваг VR є те, що вона робить навчання та практику простішими, безпечнішими та комфортнішими для користувачів. Можливість проводити тренування і практикувати потенційно небезпечні реальні операції, такі як хірургічні втручання, польоти на літаку або бойові дії, без жодного ризику, симулюючи їх, є однією з найкращих переваг технології.
З іншого боку, тренування у віртуальному середовищі ніколи не дають такого ж результату, як практика і робота в реальному світі, і це є одним із суттєвих недоліків технології. Таким чином, якщо користувач добре справляється з симульованими завданнями у згенерованому 3D VR-середовищі, немає жодної гарантії, що він так само добре виконуватиме ці завдання в реальному світі.
Крім того, висока ціна VR-систем перешкоджає регулярному та звичайному використанню. Не кожен може дозволити собі VR-пристрої, оскільки вони коштують недешево. Незважаючи на зниження ціни на технологію віртуальної реальності з роками, вона все ще не набула широкого розповсюдження. Низький рівень впровадження означає, що існує не так багато систем віртуальної реальності, а це обмежує можливості клієнтів.
Існує також багато проблем зі здоров’ям. VR може вплинути на здоров’я користувачів; технологію необхідно вдосконалити, перш ніж її можна буде використовувати без тимчасових побічних ефектів, таких як затуманення зору, головний біль і нудота.
Algorand (ALGO): Посібник для початківців з децентралізованої технології блокчейн
Algorand — це автономна, децентралізована блокчейн-мережа. Вона пропонує широкий спектр безпечних, ефективних і масштабованих додатків. Вона була…
Можливість прогресуючого ескапізму — ще одне питання. Це стало довготривалим звичним явищем серед користувачів VR, які почали жити у віртуальному середовищі замість того, щоб мати справу з реальним світом. Провівши значну кількість часу у віртуальному світі, вони, як правило, отримували від нього більше задоволення і, як наслідок, проводили ще більше часу у віртуальній реальності, що врешті-решт призвело до їхньої ізоляції від реального світу.
Застосування доповненої реальності
По суті, додатки доповненої реальності дозволяють користувачам робити цікаві, специфічні для їхнього місця розташування речі або речі, які пов’язують віртуальні та реальні об’єкти та досвід.
Типи застосунків доповненої реальності можуть бути різними. Наприклад, AR-додатки широко використовуються в роздрібній торгівлі та рекламі. Представляючи 3D-моделі продуктів і допомагаючи споживачам зробити кращий вибір, доповнена реальність має потенціал для покращення клієнтського досвіду. Додатки доповненої реальності можна використовувати, щоб привести клієнтів до віртуальних магазинів і приміщень.
Вони можуть сприяти дистанційному проектуванню, давати користувачам можливість віртуально оглянути певний об’єкт нерухомості або краще уявити, як диван впишеться в їхню оселю, або дозволити їм подивитися на меблі з дому і вибрати відповідні предмети, щоб вони пасували до їхнього простору.
Поліграфічна та рекламна галузі використовують технології доповненої реальності для відображення цифрового 3D-контенту поверх реальних газет і журналів, щоб допомогти компаніям популяризувати свої бренди серед користувачів.
Окрім розміщення реклами на AR-контенті, AR-додатки можуть використовуватися туристами для навігації, надаючи дані про пункти призначення, маршрути та визначні пам’ятки. Вони можуть дозволити користувачам отримати пропозиції щодо готелів, які вони можуть відвідати, або переглянути меню, з якого вони можуть зробити замовлення. Крім того, доповнена реальність уможливлює віртуальний туризм.
Крім того, для водіїв додатки доповненої реальності можуть давати вказівки щодо місцезнаходження або показувати статистику швидкості, допомагати в розширеній навігації та позначати об’єкти в режимі реального часу.
Існує також багато AR-ігор, таких як Pokémon GO, Jurassic World Alive тощо, і багато з них базуються на блокчейні, наприклад, DogemonGo і Terra Virtua. Технологія полегшує розробку 3D-ігор у реальному часі для кращого ігрового досвіду. Завдяки доповненій реальності покращуються ігрові майданчики у віртуальних середовищах, щоб користувачі могли виконувати реальні дії.
Інший варіант використання — віддалена співпраця. У виробництві та технічному обслуговуванні фахівці можуть керувати технічними спеціалістами для виконання ремонтних робіт за допомогою додатків доповненої реальності без присутності технічного персоналу на об’єкті.
Доповнена реальність може допомогти навчати медичних працівників, ставити діагнози пацієнтам, планувати і контролювати критичні ситуації у сфері охорони здоров’я. Для звичайних користувачів фітнес-додатки можуть показувати пульс та інші медичні дані на екрані під час тренувань.
Іншими прикладами є архітектура та міський дизайн, оскільки зараз AR все частіше допомагає у візуалізації будівельних проектів. Вона також використовується для регенерації та планування міст, а також для транспортних проектів.
Застосування віртуальної реальності
Додатки віртуальної реальності забезпечують захоплюючий сенсорний досвід, який цифровим способом імітує штучне середовище. Такі додатки можна розробляти в різних сферах.
Розваги — найпоширеніша і найпопулярніша сфера використання додатків віртуальної реальності. Занурення у відеоігри, віртуальні музичні концерти, симулятори подорожей і можливість переглядати фільми та сцени на 360 градусів — це лише деякі яскраві приклади.
VR може надавати інтерактивні 3D-зображення високої чіткості, що зарекомендувало себе як чудова можливість і альтернативний канал для потреб цифрового маркетингу і реклами.
Завдяки технології віртуальної реальності співробітники можуть зустрічатися і співпрацювати віддалено, відчуваючи при цьому, що вони знаходяться в присутності інших. Компанії можуть використовувати її як інструмент для мозкового штурму, тестування нових ідей перед запуском або обговорення їх з партнерами та співробітниками. VR дозволяє інженерам і дизайнерам легко експериментувати із зовнішнім виглядом і конструкцією транспортного засобу перед тим, як вводити в експлуатацію дорогі прототипи.
Крім того, VR — це перевірений спосіб реабілітації. Технологія віртуальної реальності з ефектом занурення здатна відтворювати природний досвід, подібний до життя, а також 3D-середовища, що візуалізуються в реальному часі. Її використовують у соціальних науках, психології та клінічній терапії, оскільки VR-візуали допомагають відволікти пацієнтів від їхніх страждань і впливають на шляхи, якими біль потрапляє до мозку.
В останні роки віртуальна реальність стала основним методом лікування посттравматичного стресового розладу. Зараз VR-додатки широко використовуються для заспокоєння пацієнтів, управління симптомами тривоги та лікування соціальних розладів і аутизму. Зі зростанням соціального дистанціювання VR-системи використовуються як цифрові навчальні пристрої для медичної симуляції.
Окрім медичної симуляції, віртуальну реальність використовують для тренувань і навчання в багатьох різних сферах. Наприклад, військові використовують віртуальну реальність для симуляції польотів і бойових дій. Її також використовують у спорті, створюючи необхідні умови для гри, допомагаючи спортсменам вимірювати свої показники та аналізувати техніку. Таке навчання розвиває навички без наслідків у реальному світі, економить кошти і не наражає користувачів на небезпеку.
Крім того, VR може революціонізувати і демократизувати освіту, дозволяючи користувачам навчатися в інтерактивному режимі і на власному досвіді з будь-якої точки світу.
Що таке змішана реальність (ЗР)?
Термін "змішана реальність" (ЗР) означає гібрид доповненої і віртуальної реальності, злиття віртуального і фізичного середовищ для створення нового середовища, в якому взаємодія між віртуальними і фізичними об’єктами відбувається в режимі реального часу.
На відміну від систем VR, які занурюють користувачів у повністю віртуальні світи, або AR, які накладають цифровий контент на реальний світ без урахування його унікальної та динамічної структури, системи доповненої реальності постійно збирають нову інформацію про навколишнє середовище і те, що в ньому відбувається. Доповнена реальність об’єднує віртуальний і фізичний світи так, що вони переплітаються між собою.
ВД — це сфера, що швидко розвивається. Низка додатків доповненої реальності використовується в розвагах, освіті, дизайні, охороні здоров’я, військовій підготовці, маркетингу та віддаленій роботі, і це лише деякі з них.
Крім того, явища AR, VR та MR нерозривно пов’язані з розширеною реальністю (XR). XR об’єднує все цифрове і фізичне та поєднує взаємодію людини і машини завдяки використанню натільних пристроїв, таких як гарнітури і девайси.
Роль віртуальної і доповненої реальності в метапросторі
Метапростір — це змодельоване цифрове середовище, яке поєднує в собі кілька елементів технологій, таких як AR, VR, MR і блокчейн, а також концепції соціальних мереж для створення просторів, які збагачують взаємодію користувачів, імітуючи реальний світ.
Як спільний віртуальний 3D-простір з онлайн-інфраструктурою та подіями в реальному часі, що постійно розвивається, який колективно використовується його мешканцями, метапростір, як очікується, змінить спосіб взаємодії людей один з одним, з’єднавши віртуальний та фізичний світи.
Реальне і віртуальне зливаються в метапросторі за допомогою технологій AR і VR, які відіграють ключову роль у формуванні метапростору. Технологія доповненої реальності дозволяє вбудовувати 3D-візуалізації в реальний фізичний світ і пропонує взаємодію в режимі реального часу.
VR розглядається як невід’ємний компонент нової екосистеми метапростору, що забезпечує користувачам ефект занурення в динамічне віртуальне 3D-середовище. Загалом, метапростір — це те, у що користувачі можуть зануритися (за допомогою VR) або перенестися в реальність (за допомогою AR).
Концепція метапростору останнім часом є однією з найгарячіших тенденцій у технологічному просторі, особливо після того, як Facebook оголосив про ребрендинг на Meta, а такі гігантські компанії, як Microsoft, Google і Sony, занурилися в метапростір зі своїми унікальними платформами або почали інвестувати в нього.
Наразі існує безліч метаверсій, наприклад, популярний віртуальний світ Decentraland (MANA), гра-метаверсія Axie Infinity (AXS), натхненна покемонами, та цифрова ігрова платформа The Sandbox (SAND).