Коли на біржі починає торгуватися новий актив, — наприклад, акції компанії, яка провела IPO — ціна на нього може бути нестабільною. Хаотична поведінка інвесторів і відсутність необхідної ліквідності для проведення операцій можуть призвести до різких цінових стрибків, падіння обсягу торгів, високої різниці між цінами продажу та купівлі.
Щоб уникнути такої ситуації, торговий майданчик або емітент можуть залучити до послуг маркетмейкера. Це особливий учасник торгів, зазвичай велика організація зі значним капіталом і командою професійних трейдерів.
Метою маркетмейкера є підвищення ефективності ринку за допомогою вирішення таких завдань:
- Створення ліквідності . Маркетмейкер повинен забезпечити клієнтам біржі необхідний обсяг активу для здійснення угод, щоб створити стабільний потік торгових заявок. Це необхідно, щоб окремі інвестори і трейдери могли здійснювати операції будь-якого розміру за різними цінами. Наприклад, маркетмейкер зобов’язується надавати одночасно заявки на купівлю і продаж якогось конкретного активу в еквіваленті $1 млн упродовж усього місяця з 10:00 до 15:00 кожної торгової сесії.
- Запобігання різким стрибкам цін. Маркетмейкер повинен забезпечувати безперервний, плавний рух ціни на актив, запобігати різким провалам і злетам котирувань. Він стежить за тим, щоб спред, тобто різниця між купівлею і продажем, був мінімальним.
- Посередництво у великих угодах. Якщо на біржі не вистачає ліквідності для якогось інструменту, одноразове виконання угоди великого розміру може порушити стабільність на ринку. Щоб цього не сталося, маркетмейкер може провести операцію, минаючи біржу, виступивши посередником для великого покупця і продавця.
Як працює і на чому заробляє маркетмейкер?
На відміну від трейдерів та інвесторів маркетмейкер заробляє не тільки за рахунок цінових рухів — його можливості отримання доходу набагато ширші. Ось кілька прикладів:
- Спред . Маркетмейкер забирає собі різницю між цінами Ask і Bid, яка називається спред. Наприклад, актуальна ціна продажу (Ask) становить $99,5, купівлі (Bid) — $100,5. Заявки маркетмейкера розміщені по обидва боки склянки. У підсумку він отримує дохід у вигляді різниці між цими пропозиціями ($1) при виконанні угод.
- Арбітраж . Як і інші великі гравці, маркетмейкери використовують неефективність ринків, застосовуючи різні види арбітражних стратегій.
- Оплата за послуги . Маркетмейкер може отримувати фіксовану оплату за свою роботу від біржі або іншого зацікавленого учасника, а також бонуси і знижки на торгові операції.
- Позабіржові угоди . Виступаючи як посередник між великими покупцями і продавцями, маркетмейкер може отримувати відсоток за проведення подібних операцій.
Як маркетмейкери впливають на ринок криптовалют?
На традиційних фінансових ринках маркетмейкерами виступають найбільші інвестиційні банки: Citi, Barclays, Bank of America, Goldman Sachs, JP Morgan і Morgan Stanley.
На крипторинку найбільшими маркетмейкерами є Alameda Research, афілійована з біржею FTX, і трейдингова компанія Cumberland.
Активність маркетмейкерів, що зросла 2021 року, призвела до підвищення попиту на стейблкоїни, які використовують для розрахунків і зберігання капіталу. Згідно з інформацією порталу Protos, опублікованою в серпні 2021 року, на частку Alameda Research і Cumberland припало приблизно 70% емісії стейблкоїна USDT на той момент.
Маркетмейкери отримують прибуток, надаючи криптобіржам ліквідність для торгових пар на ринку USDT (BTC/USDT, ETH/USDT тощо), а також виступаючи посередниками для великих позабіржових угод.
Згідно з даними Protos, Cumberland найбільш активна на біржі Binance, Alameda Research працює з FTX.
Яку роль маркетмейкери відіграють у сфері DeFi?
Механізми, застосовні на централізованих біржах, підходять і до ринку DeFi-додатків. Одним з найбільших маркетмейкерів у сегменті DeFi є криптовалютний підрозділ чиказького торгового гіганта Jump Trading — Jump Crypto.
Поряд із діяльністю маркетмейкера на децентралізованих біржах на кшталт Serum, що працює на блокчейні Solana, Jump Crypto активно вкладає в DeFi. Ось кілька проєктів, що увійшли до інвестиційного портфеля компанії:
- Orderly Network. Децентралізована біржа на блокчейні NEAR отримала $20 млн від Three Arrows Capital, Pantera Capital, Dragonfly Capital, Sequoia China, Jump Crypto, Alameda Research, і низки інших компаній.
- Metaplex. Платформа для створення NFT-токенів і додатків у мережі Solana провела інвестиційний раунд на $46 млн на чолі з Multicoin Capital і Jump Crypto.
- 0x Labs. Провайдер DEX-інфраструктури залучив $70 млн у рамках раунду фінансування Серії B на чолі з Jump Crypto і Джаредом Лето.
- Certora. Компанія-розробник інструментів для аналізу безпеки смарт-контрактів провела інвестиційний раунд фінансування Серії В на $36 млн від Jump Crypto, Tiger Global і Galaxy Digital.