Компанію Chiliz заснував підприємець і криптоентузіаст Олександр Дрейфус у 2018 році як дочірню організацію мальтійської компанії Mediarex Group, що працює в індустрії спорту та розваг.
У 2018 році Chiliz залучив $66 млн через закриті інвестиційні раунди. Ключовими інвесторами стали Binance Labs, CeYuan Ventures, Jump Capital і Kosmos Capital.
Наприкінці грудня 2019 року команда розробників Chiliz запустила платформу для спортивних уболівальників Socios.com, побудовану із застосуванням власного блокчейна Chiliz Chain. Як базовий актив платформи використовується криптовалюта Chiliz (CHZ).
На початку 2020 року почала працювати централізована біржа криптовалют Chiliz.net, яку позиціонують як "першу у світі біржу для спорту і розваг".
Наразі команда Chiliz налічує понад 220 осіб. Офіси компанії розташовані в Іспанії, Швейцарії та на Мальті, також працюють представництва в Туреччині, США, Франції, Великій Британії, Південній Кореї та Бразилії.
Як працює блокчейн Chiliz Chain
Щоб вирішити проблему високих комісій в Ethereum, для роботи Socios.com у жовтні 2019 року Chiliz запустила його сайдчейн під назвою Chiliz Chain.
Середній час генерації блоків у Chiliz Chain становить 5 секунд, а транзакції безкоштовні. Його основне призначення — емісія та обіг фан-токенів, яких випущено вже понад сімдесят.
Для досягнення максимальної продуктивності в блокчейні Chiliz використовується протокол консенсусу Proof-of-Authority (PoA). Це варіант алгоритму Proof-of-Stake з тією відмінністю, що в генерації блоків і схваленні транзакцій бере участь обмежений список довірених мережевих вузлів (мастернод), а нагороди за затвердження блоків не видаються. Заради продуктивності довелося пожертвувати децентралізацією: Chiliz Chain обслуговують лише сім мастернод, що належать компанії та її найбільшим партнерам.
На вересень 2022 року в мережі Chiliz налічується понад 1,6 млн призначених для користувача акаунтів, що приблизно відповідає числу завантажень мобільного застосунку Socios.com.
З березня 2022 року в режимі тестової мережі працює нова версія блокчейна Chiliz Chain 2.0. Це самостійна мережа першого рівня з дешевими і швидкими транзакціями. Як заявляють у Chiliz, завдяки повній сумісності з EVM друга версія блокчейна дасть змогу розробникам з екосистеми Ethereum випускати в Chiliz Chain NFT і фан-токени, а також запускати DeFi-сервіси, блокчейн-ігри та програми лояльності.
Навіщо потрібна криптовалюта CHZ
Нативний токен CHZ був випущений восени 2018 року в мережі Ethereum і має стандарт ERC-20. Максимальна пропозиція CHZ становить 8,88 млрд токенів, з них в обігу на осінь 2022 року перебуває близько 6 млрд. Кількість CHZ у вільному обігу щорічно зростає приблизно на 94 млн CHZ, або 1,6%. Власниками CHZ, за даними Etherscan, є близько 150 000 адрес.
Первісну емісію токенів розподілили таким чином:
- 15% — стратегічні придбання;
- 15% — маркетингові програми;
- 20% — резерв для користувацької бази;
- 7,5% — інвесторам посівного раунду;
- 34,5% — інвесторам закритого токенсейлу;
- 5% — команді Chiliz і Socios;
- 3% — радникам проєкту.
Частину CHZ, отриманих від продажу фан-токенів, NFT і зібраних торгових комісій на криптобіржі Chiliz.net, спалюють. Загалом таким чином спалено вже понад 65 млн токенів.
Chiliz використовується для всіх розрахунків і угод на платформі Socios.com: як купити, так і продати фан-токени можна тільки за CHZ. Надалі токен планують перевипустити в Chiliz Chain 2.0, після чого його також використовуватимуть для управління мережею, стейкінгу та оплати транзакційних комісій.
Із січня до квітня 2021 року ціна CHZ зросла з $0,02 до $0,77, тобто більш ніж у 38 разів. Незважаючи на спад ринку криптовалют у 2022 році, з червня по вересень ціна CHZ відновлювалася. Криптовалюта Chiliz є третім за капіталізацією токеном NFT-проєкту після ApeCoin (APE) і Flow із показником у $1,4 млрд.
Як фан-токени принесли популярність платформі Socios
Socios.com стала першим блокчейн-проектом, який почав випускати цифрові активи спеціально для фанатів спорту. Так звані фан-токени (Fan Tokens) є взаємозамінними активами стандарту ERC-20 і випускаються в мережі Chiliz Chain.
Кожен фан-токен "брендований" певною спортивною командою чи організацією і дає власнику можливість брати участь у її житті та активностях, наприклад отримувати ексклюзивну сувенірну продукцію, квитки на матчі та закриті заходи тощо.
Першою організацією, що випустила свій фан-токен на платформі Socios, став знаменитий футбольний клуб з Італії "Ювентус". Слідом за ним свої цифрові активи для фанатів випустили десятки іменитих футбольних команд Європи: "Атлетіко Мадрид", "Парі Сен-Жермен", "Рома", "Барселона", "Арсенал" та інші, а також національні збірні Аргентини та Португалії. Повний список "футбольних" токенів опубліковано на сайті Socios.
За допомогою фан-токенів також можна:
- брати участь у голосуваннях на Socios.com, які організовують партнери проєкту;
- робити ставки на результати ігор;
- заробляти "токени лояльності" за активність на платформі, які можна витрачати на додаткові можливості під час матчів.
Крім платформи Socios.com і біржі Chiliz.net, фан-токени торгуються на кількох централізованих криптобіржах.
У грудні 2020 року стартувало стратегічне партнерство Socios.com із криптобіржею Binance. Вона провела розподіл фан-токенів через стейкінг BNB, BUSD і CHZ на платформі Launchpool і запустила торги токенами клубів "Парі Сен-Жермен" і "Ювентус". Пізніше в той самий спосіб пройшов розподіл ще низки фан-токенів і їхній подальший лістинг на Binance.
Наприкінці серпня 2022-го лістинг кількох фан-токенів провела біржа Bybit.
Які види спорту представлені на платформі Socios.com
За даними на кінець вересня 2022 року партнерами Socios є понад 150 організацій, команд і об’єднань із 25 країн світу. Крім футболу, фан-токени випустили для багатьох видів спорту:
- Змішані єдиноборства: Professional Fighters League (PFL), Ultimate Fighting Championship (UFC);
- Автомобільні перегони: Roush Fenway Racing, Aston Martin Cognizant F1, Alfa Romeo F1 Team ORLEN;
- Баскетбол (США): Chicago Bulls, Boston Celtics, Los Angeles Lakers та ін.
- Теніс: Кубок Девіса;
- Американський футбол (США): Philadelphia Eagles, New York Giants, Chicago Bears та ін.;
- Регбі: The Sharks, Stade Francais Paris, Leicester Tigers тощо.
- Хокей (США): New York Rangers, Detroit Red Wings, Pittsburgh Penguins тощо;
- Соккер (США та Канада): Austin FC, LA Galaxy, Atlanta United FC, Toronto FC та ін.
- Кіберспорт: OG, Endpoint CeX, Vitality та ін.
Мобільний додаток Socios
Орієнтований на спортивних фанатів мобільний додаток Socios.com доступний для смартфонів на Android та iOS. Це основна платформа для проєкту. Додаток Socios має загалом понад 1,6 млн завантажень і кілька сотень тисяч активних користувачів. Він доступний різними мовами, включно з російською.
Socios.com дає змогу вболівальникам, які володіють фан-токенами, отримати доступ до ексклюзивних акцій, ігор і привілеїв, а також впливати на рішення улюблених команд і отримувати нагороди за свою участь в опитуваннях, голосуваннях, блокчейн-іграх та іншій активності.
Висновки та перспективи розвитку Chiliz і Socios.com
Станом на кінець вересня 2022 року Socios.com має вже понад 150 партнерів у 27 країнах світу. Крім десятків найпопулярніших футбольних клубів вдалося залучити спортивні організації з багатьох інших напрямків. Так, ще 2021 року було випущено фан-токени ліги змішаних єдиноборств UFC. Тоді ж почалися продажі фан-токенів команд "Формули-1" Aston Martin і Alfa Romeo.
Найбільші американські спортивні ліги НХЛ і НБА, які підписали угоду про партнерство, поки що не запустили свої фан-токени на Socios.com, але це може статися після запуску основної мережі Chiliz Chain 2.0.
У травні 2022 року прославлений футболіст Ліонель Мессі підписав трирічний контракт із Socios.com вартістю $20 млн і став амбасадором бренду, беручи участь у рекламних кампаніях і промоакціях.
Chiliz розвиває напрямок метавсесвітів. У серпні 2022-го блокчейн-компанія інвестувала $100 млн у цифровий світ футбольного клубу "Барселона" через купівлю 24,5% акцій студії Barça Studios, яка розробляє цифровий контент.
Концепція фан-токенів знайшла живий відгук у світовій спортивній індустрії. Як стверджують в адміністрації Socios, тільки 2021 року обсяг виручки спортивних клубів на платформі перевищив $200 млн. До проєкту приєднується все більше відомих представників спорту. Компанії Chiliz вдалося реалізувати новий спосіб взаємодії спортивних фанатів з їхніми кумирами і створити новий ринок.