Які шанси увірватися на криптовалютний ринок на тлі тривалої рецесії? Як запустити блокчейн-стартап? Чи правда, що вже надто пізно, чи зараз саме час?
У трьох матеріалах спецпроєкту ми розповідаємо, як створити блокчейн-проєкт: біржу, брокера і процесинговий сервіс. До всіх матеріалів ми підготували інтерактивний чеклист: у чому слід переконатися підприємцю, перш ніж запускати криптовалютний бізнес.
Спеціальний проєкт підготовлено криптовалютною консалтинговою компанією ForkLog Consulting спільно з B2Broker — розробником криптобірж, брокерів і процесингу криптоплатежів.
Криптовалютні біржі від А до Я: історія, особливості та правила бізнесу
Історія та механіка криптовалютних бірж. З чого вони починалися і чому руйнувалися? Які уроки вони винесли з помилок минулого і як працюють зараз. І головне — як створити біржу з нуля?
Криптоброкери: проблеми, особливості та запуск своєї платформи
Еволюція брокерських послуг на крипторинку. Чому ці послуги стали затребуваними? Яких злетів і падінь зазнала індустрія? Навіщо взагалі потрібні криптоброкери і що вони роблять? Що потрібно знати, щоб працювати в цій індустрії?
Криптовалютний процесинг: плюси, мінуси та підводні камені
Процесинг криптовалютних платежів: минуле і майбутнє. Чому ця тема важлива не тільки для інтернет-магазинів, а й для найближчої продуктової крамниці? Як працюють платежі в криптовалюті та чи справді вони кращі, ніж наявні фіатні рішення? Чого очікувати тим, хто вирішить створити процесинговий сервіс?
Підпишіться на розсилку і не пропускайте нові спецпроєкти
Криптоброкери: проблеми, особливості та запуск своєї платформи
Хто такі брокери?
Брокер — посередник між продавцем і покупцем на ринках цінних паперів, дорогоцінних металів, нерухомості або Forex. Існують також страхові та суднові брокери, але про них мова не піде.
На традиційних ринках брокерська діяльність врегульована, торгові операції застраховані, а брокер несе юридичну відповідальність за свою діяльність. За свої послуги брокер стягує комісійні.
Навіщо потрібні криптоброкери?
Криптоброкер виступає посередником і гарантом угоди між продавцем і покупцем на ринку цифрових активів. Криптовалютні брокери також надають клієнтам професійні інструменти для аналізу ринку та управління інвестиційним портфелем.
Яскравий приклад криптоброкерів — ОТС-платформи з підтримкою криптовалют. OTC або over-the-counter — це позабіржовий ринок, торгівля на якому здійснюється за неформальними правилами.
З 2009 року угоди купівлі-продажу біткоїна відбувалися на спеціалізованих ресурсах на кшталт форуму bitcointalk.org або під час особистих зустрічей. Після появи централізованих бірж такий спосіб торгівлі криптовалютою став позабіржовим або OTC.
У 2013-2014 роках почали з’являтися OTC-брокери, які виступили позабіржовими посередниками між покупцями і продавцями криптовалюти. OTC-платформи перевіряють учасників обміну, гарантують безпеку і конфіденційність угоди. За допомогою таких брокерів можна швидко обміняти велику суму криптовалюти на фіатні гроші за фіксованим курсом.
Про перспективність ринку OTC для криптовалют експерти говорили ще 2016 року.
Уже 2018 року великі угоди на OTC-платформі Circle Trade перевищили $100 млн, а сама компанія підняла мінімальний поріг для торгових операцій з біткоїном до $500 тисяч.
"Середній розмір торгової операції на нашій платформі становить $1 млн, а найбільші перевищують $100 млн. Ці показники й надалі зростатимуть", — зазначає генеральний директор Circle Trade Джереме Аллейр.
Якщо раніше брокери спеціалізувалися на торгівлі цінними паперами або валютою, то зі зростанням ціни біткоїна в 2016-2017 роках вони звернули більшу увагу на крипторинок.
Великі інституційні гравці продемонстрували бажання надавати брокерські послуги з криптовалютами. У 2017 році стало відомо, що американський банк JP Morgan веде брокерську діяльність з біткоїном. Влітку 2018 року Uphold і Coinbase придбали американських брокер-дилерів для роботи на ринку цифрових активів, а Square відмовилася від криптовалютних бірж на користь приватних брокерів.
Які послуги надають криптроброкери?
Позабіржова торгівля (OTC, over-the-counter)
OTC-брокер виступає посередником між покупцями і продавцями великих сум криптовалют.
Управління активами клієнта
Брокер формує криптопортфель і управляє ним у реальному часі. Брокер може здійснювати маржинальну торгівлю від імені клієнта і використовувати інші способи трейдингу.
Консалтинг та аналітика
Криптоброкер пропонує клієнтам аналітичні інструменти, які перевершують функціонал на біржах.
Навчання біржовій торгівлі
Клієнти криптоброкера можуть відточувати свої трейдингові стратегії за допомогою пробних угод і копітрейдингу.
Проблеми в роботі криптоброкера
Недостатнє регулювання. Криптовалютний ринок залишається слабо регульованим, тому неурядові та державні організації не можуть забезпечити захист клієнтських коштів, переданих в управління криптоброкерам. Самі брокери стикаються з труднощами при відкритті банківських рахунків.
Зломи криптобірж. Навіть біржам з мільярдними обсягами торгів не вдається уникнути зломів. Mt. Gox, Bitstamp, Bitfinex, Coincheck і Bithumb — лише деякі з великих майданчиків, які постраждали від крадіжок криптоактивів користувачів. Брокери використовують криптобіржі для управління коштами клієнтів, тому також ризикують стати жертвами хакерських атак.
Низька анонімність. Криптоброкери підходять до процедури KYC суворіше, ніж біржі. Під час реєстрації фізичним особам необхідно надати скан-копію паспорта, а юридичним особам — корпоративні документи. Така політика спрощує роботу брокера з традиційними фінансовими установами, але може бути неприйнятною для користувачів, які цінують анонімність.
Обмежений набір криптоактивів. Деякі криптоброкери не працюють з активами на кшталт Monero, Zcash, USDT, ZCoin та іншими, посилаючись на політику KYC і AML.
Переваги та перспективи роботи з брокерами
На відміну від традиційних брокерів криптоброкери пропонують більше плече. У деяких випадках воно сягає 1:1000 — один долар клієнта може перетворитися на тисячу. Таким чином трейдер може значно збільшити обсяг своїх угод і прибуток за того ж капіталу
Брокерські сервіси також більш різноманітні, ніж ті, що пропонують біржі. Криптоброкери надають аналітичні інструменти та графіки, які допомагають клієнтам краще формувати інвестиційні портфелі та управляти ризиками.
"На брокерських трейдингових платформах представлений широкий вибір типів ордерів та аналітичних інструментів. Крім того, регульовані брокери співпрацюють з платіжними системами і банками, тому пропонують більше інструментів введення/виведення коштів, ніж криптобіржі", — стверджує засновник B2Broker Артур Азізов.
Криптоброкер може працювати не тільки з криптовалютою і фіатними грошима, а й з контрактами на різницю цін (CFD), товарами, індексами, дорогоцінними металами, цінними паперами і Forex.
"Клієнт криптоброкера не обмежений одним торговельним інструментом, тому за допомогою брокера можна формувати гнучкі інвестиційні портфелі з декількох класів активів: криптовалют, металів і товарів, індексів, валютних пар, акцій і деривативів, таких як ETF і CFD. Наприклад, користувач може внести депозит у біткоїні, купити на нього акції Apple, водночас з того самого рахунку продати індекс або інший актив. При падінні крипторинку клієнт може продати криптовалюту і відкрити позиції в традиційних активах. При цьому клієнт може отримувати прибуток у тих самих активах, що були депоновані. Користувачам криптобіржі це недоступно", — розповідає Артур Азізов.
Криптоброкер може забезпечити ліквідність на торгових майданчиках, тому пропонує клієнтам можливість своєчасного закриття ордерів. Брокер також пропонує можливість торгівлі з плечем та інші способи трейдингу, що дають змогу "грати" на падінні цін.
"На біржі користувач розміщує ордер і чекає, поки він буде закритий. Криптоброкер же незалежно від стану ринку надає можливість здійснити операцію і таким чином вчасно вийти з позиції. Крім того, брокер працює з контрактами на різницю цін (CFD) і завдяки цьому трейдери можуть грати на коливаннях курсів криптовалют і хеджувати ризики, пов’язані з волатильністю цифрових активів. Брокер також надає можливість продажу без покриття (short selling) та інші способи торгівлі", — стверджує Артур Азізов.
При цьому клієнт може доручити криптоброкеру управляти портфелем на його розсуд без попереднього узгодження угод або брати активну участь у здійсненні кожної операції.
"Клієнт може передати свої активи в довірче управління на ПАММ-рахунок. Існують також рейтинги таких рахунків, і користувачі можуть автоматично копіювати прибуткові стратегії", — розповідає Артур Азізов.
Як стати криптоброкером
Насамперед охочим створити брокерську платформу Артур Азізов з B2Broker радить визначитися з торговельною платформою і провайдером інфраструктурних рішень.
"Від вибору торгової платформи залежить велика частина успіху брокера. На сьогодні Metatrader — одна з найпотужніших трейдингових платформ. Приблизно третина з 4 тисяч брокерських компаній базується на MetaTrader. Ба більше, близько 30 млн користувачів використовують цю платформу в усьому світі, і це спрощує роботу і залучення нових клієнтів для брокера", — говорить він.
Стартовий капітал — не менш важливе питання для криптоброкера-початківця.
"Стартовий капітал становитиме кілька сотень тисяч доларів і залежатиме від юрисдикції та ліцензій, представлених на платформі торгових інструментів і функцій, провайдерів інфраструктурних рішень тощо. При цьому через високу конкуренцію в блокчейн-індустрії витрати на маркетинг становитимуть значну частку витрат уже на старті проекту", — стверджує Артур Азізов.
Криптоброкер повинен визначитися з цільовими країнами, організувати діяльність компанії, а також подбати про маркетинг, фінансову звітність та інші аспекти.
"Існує багато параметрів, які необхідно врахувати перед запуском брокерської компанії: особливості локального менталітету, обслуговування клієнтів, фінансової звітності, маркетингу та розробки платформи. Варто заздалегідь домовитися про партнерства з платіжними системами, банками та іншими гравцями. Потрібно також подбати про партнерську програму та програму лояльності, розробку нових типів рахунків і перекази між ними, комісії та клієнтський кабінет. Нарешті, потрібно вирішити, які торгові інструменти та функції будуть представлені на платформі", — каже Артур Азізов.
Чеклист: що потрібно зробити підприємцю, щоб створити брокерську платформу
Виробити стратегію залучення клієнтів
Визначитися з позиціонуванням брокера і постійно пробувати різні маркетингові інструменти та канали.
Визначитися з цільовим регіоном
Провести конкурентний аналіз і врахувати особливості законодавства, специфіку ведення бізнесу і стан криптовалютної індустрії в цільовому регіоні.
Вибрати торговельну платформу
Можна використовувати Metatrader, cTrader, xStation тощо або комбінацію з декількох платформ.
Вирішити, які торгові інструменти і функціонал будуть представлені на платформі
Криптоброкер може працювати з криптовалютами, валютними парами FOREX, металами, індексами, товарами, акціями тощо. Брокери також пропонують торгівлю з плечем та інші способи трейдингу.
З огляду на юридичні та технічні складнощі роботи з персональними даними користувачів, простіше делегувати KYC компанії-підряднику.
Діяльність криптоброкерів забезпечують IT-фахівці, фахівці технічної підтримки, юристи, відділ продажів і супроводу клієнтів, фінансисти, маркетологи, compliance-служба, дизайнери, SMM-фахівці та інші.
Підібрати платіжні системи
Платформа може підтримувати криптоплатежі, системи VISA і Mastercard, PayPal, Neteller, Skrill тощо.
Вибрати провайдера ліквідності
Це можуть бути біржі, брокери або спеціалізований провайдер ліквідності.
Реалізувати технічну сторону брокера
Розробити особистий кабінет та інтерфейси для клієнтів і співробітників. Можна використовувати готове рішення або розробити платформу з нуля. Приділити увагу безпеці інформації та коштів: провести технічний аудит, захистити систему від DDoS-атак, продумати холодні гаманці для криптовалют.
Деякі країни, як-от Велика Британія, Естонія або Швейцарія, більш доброзичливі до криптовалютних стартапів. Офшорні юрисдикції, де вимог практично немає, набагато складніші щодо роботи з банками і мерчантами.
Розробити партнерську програму і програму лояльності
Вибрати тип партнерської програми. Найпопулярніший — плата за дію або CPA (cost-per-action). Продумати систему бонусів для постійних користувачів.
Закласти в бюджет зарплати співробітників, витрати на розробку продукту або купівлю рішень у вендора, маркетингову кампанію, оплату послуг підрядників, оренду офісів, набір персоналу, непередбачувані витрати тощо.
Тренди і висновки
На думку Артура Азізова з B2Broker, основним трендом стане зближення функціоналів криптовалютних бірж і брокерів, а попит на маржинальний трейдинг зростатиме.
"Варіантів лише два: або дві платформи з різним регулюванням і набором продуктів і послуг, або єдиний майданчик з різними формами роботи і широким переліком інструментів і функцій. Виходячи з історії ринку, переможе другий варіант. Ми побачимо універсальні комбіновані майданчики з кількома торговельними платформами, де клієнт зможе робити все, що завгодно: міняти і торгувати неліквідними активами на біржі, користуватися інвестиційними послугами брокера, вести ОТС-трейдинг, відкривати маржинальні рахунки в різних криптовалютах і фіатних грошах, копіювати угоди керівників та інвестувати в портфелі з різними стратегіями. Клієнт зможе працювати на крипто-, форекс- і традиційному ринках з одного рахунку. Крім того, істотною перевагою буде можливість торгівлі з великим плечем", — вважає він.
Артур Азізов також зазначив, що варто очікувати ухвалення спеціальних нормативно-правових актів на рівні окремих юрисдикцій, які врегулюють діяльність криптоброкерів.
Незалежно від подальшого розвитку ринку релевантність брокерських послуг тільки зростатиме. Кількість самих брокерів також збільшуватиметься.
*** Матеріал підготовлено в рамках спільного спецпроєкту ForkLog Consulting і B2Broker "Стартапам тут не місце: як створити власний криптовалютний бізнес".
Підпишіться на розсилку і не пропускайте нові спецпроєкти